Rekapitulace, aneb 5+1 nejdůležitějších událostí roku 2024, část druhá

Rekapitulace, aneb 5+1 nejdůležitějších událostí roku 2024, část druhá
Genshin Impact

Dnes se podíváme na druhou polovinu roku 2024 a události, které v těchto šesti měsících formovaly herní průmysl. A protože jsou stále svátky a v herním světě panuje relativní mrtvo, můžeme si dovolit trochu odbočit od našeho běžného formátu.

Zatímco první polovina roku nám přinesla řadu překvapivých zvratů a změn, druhá polovina nebyla o nic méně zajímavá. Opět se zaměříme na širší kontext a důležité momenty, které možná ve víru všedních dnů mohly zapadnout. Ne na jednotlivé tituly (i když některé samozřejmě zmínit musíme), ale na události, které měly nebo budou mít dlouhodobější dopad na celé herní odvětví.

A protože jsou pořád svátky a my si můžeme dovolit být trochu velkorysejší, dnešní vydání opět nabídne šest témat místo obvyklých pěti. Paywall break jsem tentokrát umístil za červenec.

Jako vždy platí, že i toto obsáhlejší vydání Herních vláken můžete jen rychle prolétnout očima a získat základní přehled, nebo se můžete pohodlně usadit a ponořit se do detailnějšího rozboru každé události.

Do příští středy se snad už herní průmysl začne pomalu probouzet z vánoční hibernace a my se vrátíme k našemu běžnému formátu. Do té doby si ale užijme tento moment reflexe nad uplynulým půlrokem.

  • 🌻 Červenec: Stávka SAG-AFTRA: AI a ochrana herních herců v centru sporu
  • 🏖️ Srpen: Po 33 letech končí legendární magazín Game Informer
  • 🍎 Září: Nintendo žaluje Pocketpair, tvůrce Palworldu
  • 🎃 Říjen: Konec velkých herních ambicí Netflixu? Jeho velký Team Blue bez vysvětlení končí
  • 🍂 Listopad: PlayStation Portal konečně umí cloudové hraní a přestává být jen přívěškem PS5
  • 🎄 Prosinec: Drsnému roku pro live service hry nasazuje korunu Ubisoft, který ruší pár měsíců starý a zprvu populární XDefiant

Červenec: Stávka SAG-AFTRA: AI a ochrana herních herců v centru sporu

Genshin Impact

🤖 SAG-AFTRA, která od 26. července 2024 zastavuje práci herních dabérů a herců, vznikla kvůli nedostatečné ochraně před zneužíváním AI technologiemi.

🎭 Stávka ovlivňuje hlasové, pohybové i herecké výkony u společností jako Activision Blizzard, EA nebo WB Games, přičemž propagace her na Comic-Conu byla výjimečně povolena.

💼 Producenti tvrdí, že 24 z 25 bodů již bylo dohodnuto, včetně historického zvýšení platů a bezpečnostních opatření, ale nedostatek shody na AI ochranách zablokoval další vyjednávání.

Zdroj: https://www.sagaftra.org/sag-aftra-members-who-work-video-games-go-strike

Adamův komentář:

Stávka SAG-AFTRA se pořád táhne a herní průmysl se ocitá v bezprecedentní situaci. Zatímco odbory požadují základní ochranu před zneužitím umělé inteligence, velcí vydavatelé se tváří, že se nic neděje. Activision, Electronic Arts, Disney a Warner Bros. Games se už rok a půl tvrdohlavě odmítají dohodnout na něčem, co by mělo být samozřejmostí - na ochraně hlasů a podoby herců před zneužitím AI.

Herní průmysl přitom vydělává miliardy dolarů ročně, takže argumenty o nedostatku peněz jsou směšné. Herci chtějí jen to samé, co mají jejich kolegové ve filmu a televizi - férové podmínky a kontrolu nad tím, jak bude AI nakládat s jejich výkony. Jenže místo konstruktivního dialogu velcí vydavatelé raději riskují kvalitu svých her.

Nejde přitom jen o současnost. Jak trefně poznamenala šéfka odborů Fran Drescher, „Nepřistoupíme na smlouvu, která dovolí firmám zneužívat AI na úkor našich členů.“ A není divu - technologie postupuje neuvěřitelně rychle vpřed a riziko zneužití digitálních výkonů je čím dál reálnější.

Timing celé stávky není náhodný. V posledních dvou letech tu máme obrovský skok v možnostech generativní AI a vydavatelé pochopitelně začali přemýšlet, jak by mohli ušetřit na lidské práci. Do toho přišla vlna propouštění a není se co divit, že se herci začali bát o práci. Když si uvědomíte, že hodina motion capture může stát až 2000 dolarů, je jasné, proč by chtěl průmysl náklady snížit. Otázkou ale je, jestli to má být na úkor lidí.

O tom, že obavy herců nejsou přitažené za vlasy, svědčí jak nedávná velká stávka Hollywoodu, tak i nedávno schválené kalifornské zákony. Ty konečně poskytují aspoň základní ochranu před zneužitím AI jak živým, tak zesnulým hercům. Je docela výmluvné, že byl takový zákon vůbec potřeba.

Dopady stávky jsou už teď znát. Vezměte si třeba nedávný velký update Genshin Impact - několik postav vyšlo bez anglického dabingu. Radši tedy vydali nekompletní obsah, než aby řešili požadavky herců. Nevím jak vám, ale mě tohle přijde úplně neuvěřitelné, ale holt, děje se to.

Ještě více do očí ale bije přístup Activisionu. Ten v Call of Duty: Black Ops 6 nejen že nahradil stávkujícího herce Zeke Altona, ale ještě mu sebral credits. Technicky vzato je to možná legální, ale takhle by se velká firma rozhodně chovat neměla.

Naštěstí to není všechno černobílé. Přes 80 her už podepsalo dočasné dohody s odbory a firmy jako Replica Studios nebo Ethovox ukázaly, že férová dohoda je možná. Teď už zbývá jen přesvědčit ty největší hráče, že dlouhodobě se jim férovost vyplatí víc než krátkodobé škrcení nákladů. Do té doby ale zůstávají na špatné straně historie.

Read more

Switch 2 dorazí v červnu, americká cla jsou hrozbou a Microsoft vydal příšernou AI verzi Quake 2

Switch 2 dorazí v červnu, americká cla jsou hrozbou a Microsoft vydal příšernou AI verzi Quake 2

Zdravím vás u dalšího vydání Herních vláken! Číslo 52 přináší pořádnou nálož z herního světa, kde se to hemží velkými oznámeními, potenciálními hrozbami i technologickými experimenty, nad kterými zůstává rozum stát. Hlavní hvězdou je bezesporu dlouho očekávaný Nintendo Switch 2 – konečně známe datum vydání i českou cenu. Jak už to

lock-1 By Adam Homola
TGIF: South of Midnight, Croc: Legend of the Gobbos a AA hry, které herní průmysl tolik potřebuje

TGIF: South of Midnight, Croc: Legend of the Gobbos a AA hry, které herní průmysl tolik potřebuje

V záplavě masivních AAA titulů, které se předhánějí v rozpočtech a velikosti světů, je snadné přehlédnout menší, ale často o to zajímavější projekty. Právě těmto „AA“ hrám, které balancují na hraně velkých ambicí a omezenějších zdrojů, věnujeme tentokrát větší pozornost. Jsou totiž důkazem, že skvělý zážitek nemusí nutně stát stovky

lock-1 By Adam Homola
Nintendo mdlé i odvážné, rozdělený bezejmenný Ubisoft a možný nový StarCraft

Nintendo mdlé i odvážné, rozdělený bezejmenný Ubisoft a možný nový StarCraft

Nedávná prezentace Nintendo Direct z minulého týdne, měla fanouškům přinést pohled na budoucnost Switche. Ačkoliv Nintendo ukázalo, že pro původní konzoli má stále připravenou řadu her, celkový dojem z Directu byl za mě spíš rozpačitý. V kontextu očekávání blížícího se Switche 2 působila většina oznámení poněkud nevýrazně a bez potřebné

lock-1 By Adam Homola