Rekapitulace, aneb 5+1 nejdůležitějších událostí roku 2024, část první

Ty nejdůležitější události první poloviny roku 2024

Rekapitulace, aneb 5+1 nejdůležitějších událostí roku 2024, část první
Project Odyssey

Přelom roku je v herním průmyslu tradičně období klidu, kdy se nic moc neděje. Vývojáři i vydavatelé si užívají zaslouženého odpočinku, hráči se věnují titulům nakoupeným během vánočních výprodejů a my? My se můžeme věnovat rekapitulacím. A přesně to dnes udělám i já – místo klasického výběru novinek se podíváme na první polovinu loňského roku a připomeneme si události, které herní průmysl výrazně ovlivnily. Ne jednotlivé hry, ale širší souvislosti a důležité momenty, které nám možná v tom každodenním shonu třeba trochu unikly.

Rozdělíme si to hezky po měsících, dnes od ledna do června, příští týden dokončíme druhou polovinu roku. A než se nadějeme, snad už se herní průmysl zase rozjede a my se budeme moct vrátit k běžnému formátu. Do té doby si ale dopřejme trochu té retrospektivy.

A protože jsou svátky, máme šest věcí namísto pěti, a dnešní newsletter je výrazně delší, než je ve středu zvykem, paywall break jsem výjimečně posunul až za leden.

Pořád ale samozřejmě platí, že i dnešní dlouhatánské vydání Herních vláken vám dá něco i když byť jen proskenujete titulky, nebo očima rychle prolítnete bodový souhrn. Kdo ale chce a má čas, může se v klidu ponořit do komentářů. Enjoy!

  • ❄️ Leden: Blizzard zrušil 6 let vyvíjený survival Project Odyssey
  • ❤️ Únor: Disney vstupuje do her víc než kdy dřív, investuje do Epicu 1,5 miliardy dolarů
  • 🌸 Březen: GDC 2024: Výzvy financování, live ops a vzestup AI v herním průmyslu
  • 🌧️ Duben: Embracer Group: Restrukturalizace a budoucnost herních segmentů
  • 🌼 Květen: Restrukturalizace herní divize Microsoftu a jeho zavírání studií
  • ☀️ Červen: Summer Game Fest

Leden: Blizzard zrušil 6 let vyvíjený survival Project Odyssey

Project Odyssey

🎮 Blizzard po dlouhých šesti letech vývoje ukončil očekávaný survival Odyssey.

🛠️ Zrušení projektu bylo doprovázeno významnými propouštěními a došlo tak k širší restrukturalizaci.

🏢 Mike Ybarra opustil pozici prezidenta Blizzardu, zřejmě tak trochu proti své vůli.

Zdroj: https://www.theverge.com/2024/1/25/24049050/microsoft-activision-blizzard-layoffs

Adamův komentář:

Letošní (přitom to působí už jako věčnost) zrušení Project Odyssey od Blizzardu je další rána pro herní průmysl. A tentokrát to fakt bolí. Jasně, Blizzard má dny své největší slávy dávno za sebou, ale takhle dlouhý vývoj a žánr s tak velkým potenciálem? Nešlo tak jen o další zrušenou hru, šlo o potenciálně revoluční survival, který mohl celému žánru ukázat cestu kupředu.

Blizzard totiž už několikrát dokázal, že když se do nějakého žánru opře, umí ho posunout o několik levelů výš. World of Warcraft definoval MMOčka na dlouhé roky dopředu, Hearthstone ukázal, jak se dělají digitální karetky a Overwatch... no, první Overwatch byl taky skvělý. O druhém už radši pomlčím. Project Odyssey tak mohl být dalším opravdu zásadním zářezem na pažbě. Spojení moderního světa s fantasy říší skrze portály znělo na papíře skvěle a blizzardovská kvalita, pokud by se udržela, mohla žánru survivalu jen prospět.

Načasování je o to smutnější, že survival hry zažívají menší renesanci. Stačí se podívat na Palworld - miliony prodaných kopií, desítky milionů hráčů. Jenže i Palworld je, při vší úctě, pořád takový rozpracovaný, velmi nedokonalý survival se vším, co k předběžným přístupům patří. Kostrbatá hratelnost, nedoladěné systémy, technické problémy... A do toho ještě potenciálně existenční žaloba od Nintenda na krku. Project Odyssey mohl ukázat, jak vypadá pořádný tříáčkový survival. Mohl nastavit novou laťku.

Ambice projektu byly obrovské. Mapy pro stovku hráčů, unikátní dvojí setting a vůbec celkový koncept nešel cestou iterace, ale spíše revoluce. Stačí se podívat na concept arty s rangery v helmách z lebek zvířat a teenagery objevující fantasy světy. Tohle mohlo přitáhnout jak hardcore survival fanoušky, tak úplné nováčky. A právě tahle přístupnost v kombinaci s typickou blizzardovskou hloubkou mohla survival žánr konečně protlačit do širšího mainstreamu.

Technické problémy s enginem byly podle všeho jedním z hlavních důvodů zrušení. Jenže to jsou přeci řešitelné problémy, ne? Zrušení projektu namísto jeho dotažení do konce je symptomatické pro dnešní tříáčkový průmysl. Nikdo nechce riskovat a inovovat. To je frustrující o to víc, že survival žánr má pořád obrovský nevyužitý potenciál. Od lepšího propojení s příběhem, přes sofistikovanější crafting, až po propracovanější sociální mechaniky. Studio kalibru Blizzardu mohlo posunout hranice všemi směry.

Zrušení Project Odyssey tak není jen další čárkou v dlouhém seznamu zabitých her. Je to promarněná šance na povýšení celého žánru. Survival hry se budou samozřejmě posouvat a vyvíjet dál i bez Blizzardu, ale člověk se nemůže ubránit myšlenkám na to, co mohlo být. Teď už nám nezbývá nic jiného než doufat, že se téhle příležitosti chopí někdo jiný.

Read more

Switch 2 dorazí v červnu, americká cla jsou hrozbou a Microsoft vydal příšernou AI verzi Quake 2

Switch 2 dorazí v červnu, americká cla jsou hrozbou a Microsoft vydal příšernou AI verzi Quake 2

Zdravím vás u dalšího vydání Herních vláken! Číslo 52 přináší pořádnou nálož z herního světa, kde se to hemží velkými oznámeními, potenciálními hrozbami i technologickými experimenty, nad kterými zůstává rozum stát. Hlavní hvězdou je bezesporu dlouho očekávaný Nintendo Switch 2 – konečně známe datum vydání i českou cenu. Jak už to

lock-1 By Adam Homola
TGIF: South of Midnight, Croc: Legend of the Gobbos a AA hry, které herní průmysl tolik potřebuje

TGIF: South of Midnight, Croc: Legend of the Gobbos a AA hry, které herní průmysl tolik potřebuje

V záplavě masivních AAA titulů, které se předhánějí v rozpočtech a velikosti světů, je snadné přehlédnout menší, ale často o to zajímavější projekty. Právě těmto „AA“ hrám, které balancují na hraně velkých ambicí a omezenějších zdrojů, věnujeme tentokrát větší pozornost. Jsou totiž důkazem, že skvělý zážitek nemusí nutně stát stovky

lock-1 By Adam Homola
Nintendo mdlé i odvážné, rozdělený bezejmenný Ubisoft a možný nový StarCraft

Nintendo mdlé i odvážné, rozdělený bezejmenný Ubisoft a možný nový StarCraft

Nedávná prezentace Nintendo Direct z minulého týdne, měla fanouškům přinést pohled na budoucnost Switche. Ačkoliv Nintendo ukázalo, že pro původní konzoli má stále připravenou řadu her, celkový dojem z Directu byl za mě spíš rozpačitý. V kontextu očekávání blížícího se Switche 2 působila většina oznámení poněkud nevýrazně a bez potřebné

lock-1 By Adam Homola